Huivilinna (Kemi) / Scarf Castle (Kemi), 2009

installaatio Kemin kulttuurivoimalassa (huiveja, puuta, valokuvaprinttejä)

installation, Culture Power Station in Kemi (scarves, timber, colour prints of photographs





Kuva: Antti Suni




Kuva: Antti Suni



Kuva: Antti Suni

Huivilinna-teosta varten olen ommellut vanhoja huiveja tornien muotoiseksi. Huovit ovat 1950–1990-luvulta. Niiden kuosien tyylit ovat konstruktivistisia ja modernistisia puhtaine muotoineen: osa huivien malleista on kuin maalaustaidetta tai arkkitehtuuria, jossa viivojen, neliöiden ja kaarien sommittelu on jäntevää. Osa huiveista on tyyliltään romanttisia. Kuosien kukat ja pallot tuovat mieleen kesäniityt, kukkapenkit ja rakennusten väliin unohtuneet joutomaat. Olen hankkinut huivit kuluneen kesän aikana eripuolilta Suomea ja Ruotsia kierrätyskeskuksista ja kirpputoreilta. Rovaniemeltä, Kemistä, Pajalasta, Kiirunasta ja Helsingistä löytyneet huivit ovat kulkeneet pitkän matkan: suuri osa niistä on suunniteltu ja valmistettu Italiassa. Vuosien kuluessa niihin on tarttunut merkityksiä pikkukaupungeista ja kerrostalolähiöistä. Kuoseja ihastellessa pohdin, mitä huvit ovat merkinneet käyttäjälleen. Huiveja on voitu käyttää kaulalla, harteilla tai hiusten suojana päivästä ja vuodesta toiseen tai vain juhlapäivinä hienoimman takin kanssa. Huvilinna-teos sisältää Kulttuurivoimalan galleriatilaan ja ympäristöön rakennetun installaation sekä valokuvasarjan, jossa huivitorneja on kuvattu eripuolilla Kemiä. Valokuvien avulla suhteutan huivitornien mittakaavan, värimaailman ja tyylin Kemin katukuvaan ja rakennuskantaan.

I have sewn old scarves to shapes of towers in the work titled Scarf Castle. The Scarves were made between 1950-1990. Their patterns are constructive and modernist: some of their models are like paintings or architecture, with strong well shaped lines, squares, curves and stripes. Some scarves have a romantic pattern. Flowers and balloons are reminiscent of summer meadows, flower beds and forgotten lands between buildings. I have acquired scarves during the past summer from recycling centers and flea markets in Finland and Sweden. Scarves that I have found in Rovaniemi, Kemi, Pajala, Kiruna, and Helsinki have travelled a long way: a large number of them are designed and manufactured in Italy. When people have used them over the years in little town and suburbs, it is easier to associate them with these place than their origins. When admiring their patterns I am wondering how they have been used. Some have been used for neck, shoulder or hair from day to day and from year to year, some have covered finest jackets only on Sundays and holidays. Scarf Castle artwork consists of the installation in a gallery and the surroundings of the Culture Power Station in Kemi and a series of photos in which the scarf-towers are photographed in various places in Kemi. Through photographs I aim to relate the scale, colour and style of scarves to streets and buildings in Kemi.